Καλώς ορίσατε στα Αθηναϊκά Θέατρα
Θεατρική Περίοδος 2018/19

Ο Βυσσινόκηπος

ΘΕΑΤΡΟ ΧΟΡΝ

05

May
Άντον Τσέχωφ

Ο Βυσσινόκηπος

Τα Αθηναϊκά Θέατρα τη θεατρική περίοδο 2018-2019 παρουσίασαν στο θέατρο Χορν τον "Βυσσινόκηπο", το εμβληματικό αριστούργημα  του Άντον Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, μ'έναν εξαιρετικό θίασο πρωταγωνιστών.  

Ο Βυσσινόκηπος αφηγείται την ιστορία ενός κόσμου που χάνεται ανεπιστρεπτί. Είναι ένας αποχαιρετισμός σε μια εποχή που τελειώνει και δίνει τη θέση της σε μια καινούργια. Η ζωή αλλάζει, χωρίς να υπολογίζει τους ανθρώπους που βιώνουν την απώλεια. Κι εκείνοι με τη σειρά τους, αρνούνται να αποδεχτούν την αλλαγή, ζούνε με τις μνήμες του παρελθόντος, κλείνοντας τα μάτια στο μέλλον που έρχεται ταχύτατα κατά πάνω τους. Κι έτσι, ο Βυσσινόκηπος παραμένει ένα έργο σύγχρονο και απολύτως σημερινό. Γιατί είναι γνώρισμα των ανθρώπων σε κάθε εποχή -το ζούμε και στη δική μας- να θέλουμε να μείνουν όλα όπως τα μάθαμε και τα αγαπήσαμε, δεδομένα κι οριστικά. Κι εκείνα να αλλάζουν γύρω μας και να μας παρασέρνουν σ' ένα μέλλον για το οποίο θα είμαστε πάντα απροετοίμαστοι κι ανέτοιμοι. Ο συγγραφέας θεωρούσε τον Βυσσινόκηπο κωμωδία. Γιατί είναι πράγματι κωμικό το πόσο μικροί αποδεικνύονται οι άνθρωποι αυτοί, με τα πάθη, τις ανασφάλειες, τα συμπλέγματά τους, απέναντι στη ζωή που τους οδηγεί σ' ένα μέλλον που δεν μπορούν ούτε να φανταστούν, ούτε να αποφύγουν.

Λίγα λόγια για την υπόθεση:

Η Λιουμπόβ Ρανιέφσκι επιστρέφει στο σπίτι της από το Παρίσι μετά από απουσία 5 ετών, συντετριμένη από έναν έρωτα και καταχρεωμένη. Το σπίτι της με τον τεράστιο Βυσσινόκηπό του είναι υποθηκευμένα κι εκείνη μοιάζει ανίκανη να τα σώσει από το ξεπούλημα. Αντιδρά πολύ ανθρώπινα: με δράμα, αναμνήσεις, απάθεια, αφέλεια, άρνηση και υπερβολές. Στην ουσία απλώς παρακολουθεί τον κόσμο της να χάνεται. Έχει φέρει μαζί της την κόρη της την Άνια και τη Σαρλότα την ιδιόρρυθμη γκουβερνάντα. Στο σπίτι θα συναντήσει τον Γκάγεφ, τον φλύαρο και φιλάρεσκο αδελφό της. Τον Λοπάχιν, τον γιό του κολίγου που είναι πλέον έμπορος με πολλά λεφτά, ο μόνος που αντιλαμβάνεται την εποχή που αλλάζει και της δίνει συμβουλές σωτηρίας που εκείνη δεν ακούει. Τη Βάρια την ψυχοκόρη της, τον Τροφίμωφ, τον αιώνιο φοιτητή, ίνδαλμα της μικρής Άνια, γεμάτον επαναστατικές ιδέες. Τον Επιχόντωφ τον λογιστή που θέλει τόσο πολύ να παντρευτεί την υπηρέτρια Ντουνιάσα που αγαπάει τον Γιάσα τον υπερόπτη υπηρέτη, τον Πίστσικ τον κτηματία που αναζητεί διαρκώς λίγα δανεικά, και τον αιωνόβιο Φιρς που απομένει με τη μοναξιά του. Αυτό το πλήθος, αφέντες και υπηρέτες, περιφέρεται μέσα και γύρω από το σπίτι για έξη μήνες. Από τον Μάιο ως τον Οκτώβριο. Όλοι θέλουν κάτι ή κάποιον που δεν έχουν, όλοι ανίκανοι να κάνουν κάτι δραστικό για να σωθούν. Στο τέλος όλα και όλοι θα έχουν αλλάξει, και το μόνο που θα ακούγεται, ο χτύπος από ένα τσεκούρι πάνω σε δέντρο. Ο «Βυσσινόκηπος» παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο θέατρο Τέχνης της Μόσχας, το 1904, σε σκηνοθεσία Στανισλάβσκι και μέχρι σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή και αγαπημένα έργα παγκοσμίως.

Ο Τύπος έγραψε:

“Ο «Βυσσινόκηπος» δεν έχει πλοκή με την παραδοσιακή έννοια της λέξης, είναι μάλλον ένα «θεατρικό ποίημα για την οδύνη της αλλαγής», μια σειρά επεισοδίων που στροβιλίζονται γύρω από τον άξονα της απώλειας, της ζωής που συνεχίζεται άτσαλα και λυπητερά και εύθυμα, ακόμη κι όταν πλησιάζει η ώρα να εγκαταλείψουμε αυτό που ξέρουμε, το οικείο και αγαπημένο, επειδή αυτό έχει πλέον γίνει βαρίδι κι εμπόδιο στην εξέλιξή μας. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης τα είδε και τα άκουσε όλα αυτά, διάβασε ευλαβικά το κείμενο, συντονίστηκε αρμονικά με το νόημα και τους ρυθμούς του, τους μετέτρεψε μεθοδικά και τρυφερά σε ένα εύγλωττο θεατρικό πόνημα. Ανέδειξε επίμονα την αίσθηση της απαστράπτουσας συναισθηματικής φούσκας μέσα στην οποία ζει η Λιούμποφ και η οικογένειά της, την «υπέροχη φυλακή»  ενός μυθοποιημένου παρελθόντος που καθιστά τους ήρωες αιχμάλωτους της νοσταλγίας τους, αδύναμους να επικοινωνήσουν με την πραγματικότητα και να προχωρήσουν μπροστά.” Λουίζα Αρκουμανέα-Lifo.gr 19/12/18
  “Ο Μαρκουλάκης μοιάζει να λειτουργεί ως μαέστρος ή θαυματοποιός, με αποτέλεσμα μια ενορχηστρωμένη παράσταση που κινείται αέρινα στο τέμπο της μουσικής κι ένα έργο τέχνης που βρίσκεται κάπου μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης.” Τώνια Καράογλου – Athinorama.gr 13/12/18
“Ως εκ τούτου, ο «Βυσσινόκηπος» του κ. Μαρκουλάκη στην μετάφραση-απόδοση της Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου, ξαφνιάζει ευχάριστα ως πρόταση για ένα καλύτερο θέατρο, για ένα θέατρο που εκκολάπτει τη νέα συνείδηση και τον «υπερήφανο άνθρωπο» του Τροφίμωφ. Η σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη εκφράζεται άλλωστε σε πολλαπλά πεδία ασκήσεως της κριτικής της ατομικότητας ομού με τη συλλογικότητα, η οποία, χωρίς να αφομοιώνει τη μονάδα καθοιονδήποτε τρόπο, την εντάσσει επιλεκτικά σε ομόκεντρους κύκλους υποκριτικής συμμετρίας. Υπ’ αυτή την οπτική γωνία, τα σώματα των ηθοποιών λειτουργούν ως ομόλογες δομές και παράγουν νόημα σύμφυτο της αισθητικής του εκστατικού, όπως αυτό συστηματοποιείται από συνδηλωτικά συμβάντα. Τα λεκτικά και παραλεκτικά συμφραζόμενα υποστηρίζονται από τους υπαινιγμούς των φωτισμών, τους οποίους χειρίζεται ευθύβολα ο Αλέκος Γιάνναρος, από τα καλοφροντισμένα σκηνικά της Αθανασίας Σμαραγδή και τα καλαίσθητα κοστούμια της Μαρίας Κοντοδήμα, από την χαρακτηριστική μουσική του Μίνωος Μάτσα και από τις χαριτωμένες χορογραφίες της Κικής Μπάκα.” Μαρίκα Θωμαδάκη- full-time.gr 7/11/18
       

Trailer:

 

Φωτογραφικό Υλικό:

ThemeREX © {{Y}}. All rights reserved.